Direktlänk till inlägg 3 augusti 2011

Gravid vecka 24 (23+0)

Av Sandra Eklund - 3 augusti 2011 23:27

I magen:

Även om barnet fortfarande får syre genom moderkakan så börjar lungorna att producera surfactant för att förbereda fostret inför ett liv på utsidan. Det är ett ämne som gör att alveolerna hålls utspända så att lungorna inte kollapsar och klibbar ihop sig när vi andas ut. Innerörat är nu helt utvecklat och fostret kan känna skillnad på upp och ned. Innerörat kontrollerar nämligen balansen. Bebisen väger nu ca 700 gram och är ca 27 cm lång från huvud till stjärt.

 

Mamma:

Din fundus, det vill säga toppen av livmodern, har nått över naveln. Du känner fostrets rörelser väl och kanske kan du till och med avgöra när fostret är vaket och när det sover.

Det är vanligt med halsbränna, ryggont, täta urinträngningar och ont i benen. Vissa kvinnor samlar vatten i vävnader och får svullna ben, framför allt på eftermiddagar och kvällar. Lägg upp benen när du sitter och lägg en kudde under benen när du sover. Du kan också använda stödstrumpor för att lindra besvären.

Ungefär två procent av alla gravida kvinnor drabbas av havandeskapsförgiftning. Oftast sker det i slutet av graviditeten, det är ovanligt att man drabbas av det innan vecka 24. De vanligaste symptomen är svullna händer, svullna fötter eller svullet ansikte samt en snabb viktökning. Tack vare regelbundna blod- och urinkontroller på mödravårdscentralen kan tillståndet nästan alltid upptäckas innan det blir allvarligt.


Egna anteckningar:

Finns inte så mycket att skriva, det är samma som förra veckan haha.

Men man märker hur magen växer mer och mer:)Tror naveln kommer ploppa ut snart;D Har sluppit lika mycket växtvärk i magen denna veckan men hallsbrännan gör mig galen, får desutom samandragningar oftare. Igår fick jag samandragningar på maxi, stannade till ett tag för att vänta ut dem och Jimmie frågade vad de va och så sa jag "samandragningar" Sen när det släppte sa han "jag trodde det skulle komma massa vatten snart" Jag skratta och sa "Jadu, det skulle vara jävligt tidigt i så fall" ;D Bebis rörelser och sparkar/slag blir starkare hela tiden och ibland kan jag typ känna formen på hans fot när han sparkar:) Längtar ihjäl mig tills han kommer ut  

  

    

 


 
 
Michelle von Walden - Gravid!

Michelle von Walden - Gravid!

7 augusti 2011 10:36

Hejhej!! Va mysigt! När är de ni ska flytta?? :)

http://nattstad.se/michelle von walden

Sandra Eklund

7 augusti 2011 22:25

Ja visst är det!:) Vi får nycklarna till lägenheten den 1a september och så fort vi tapetserat och målat börjar vi flytta in:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Eklund - 4 november 2011 12:55


Sovit jätte bra i natt, ändå är jag helt slut - skit trött! Och som vanligt så önskar jag bara att förlossningen ska starta.. men det gör den ju INTE. Barnmorskorna hade fel.. Jag kanske går hela tiden ut i alla fall? Vem vet..jag vet inte vad ...

Av Sandra Eklund - 4 november 2011 12:19

          Älskar dig så mycket lilla bebis, vi längtar efter dig<3<3 ...

Av Sandra Eklund - 1 november 2011 23:30


Det gick bra hos barnmorskan idag! Hon tog blodtryck, kände på magen och mätte den, tog blodprov och lyssna på bebis hjärta. Allt var normalt förutom att jag behöver mer järn igen, men jag tänker inte börja med järntabletterna för jag mådde inge ...

Av Sandra Eklund - 1 november 2011 12:25


Efter att ha haft massa samandragningar/värkar i mage,rygg och underliv fick vi igår komma upp på en kontroll på förlossningen. Jag ville se om jag öppnats nå mera, men det hade jag ju självklart inte:/ Så det va bara att åka hem igen.. jag fick 2 ...

Av Sandra Eklund - 1 november 2011 12:09

        Magen växer så det knakar! Nu är den ännu större^^, ...

Presentation


Sandra heter jag och är 19 år, på denna blogg skriver jag om min graviditet och annat som händer i mitt liv!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards