Direktlänk till inlägg 31 augusti 2011

Vecka 28 (27+0)

Av Sandra Eklund - 31 augusti 2011 22:14

Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om?


Egna anteckningar:

 

Har börjat fått ett enormt jobbigt sug efter choklad, får abstinens verkligen om jag inte får det.. Det är skit jobbigt! :O Bebis har börjat sparka mig under revbenen vilket inte känns så skönt haha.Tidigare idag trodde jag han hade vänt sig med huvudet neråt men nu vet jag inte, känns som att han snurrar runt och byter ställning hela tiden:P Kan inte sitta i slapp possition längre utan att få ont i magen och ryggen efter ett tag och behöver inte gå långt alls för att få ont i ryggen sen. Svankar som en jävla anka känns det som^^,

Bara 12 veckor kvar nu till Bf, jag är sjukt nervös men längtar ändå ihjäl mig efter min lilla ängel:)  

     


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Eklund - 4 november 2011 12:55


Sovit jätte bra i natt, ändå är jag helt slut - skit trött! Och som vanligt så önskar jag bara att förlossningen ska starta.. men det gör den ju INTE. Barnmorskorna hade fel.. Jag kanske går hela tiden ut i alla fall? Vem vet..jag vet inte vad ...

Av Sandra Eklund - 4 november 2011 12:19

          Älskar dig så mycket lilla bebis, vi längtar efter dig<3<3 ...

Av Sandra Eklund - 1 november 2011 23:30


Det gick bra hos barnmorskan idag! Hon tog blodtryck, kände på magen och mätte den, tog blodprov och lyssna på bebis hjärta. Allt var normalt förutom att jag behöver mer järn igen, men jag tänker inte börja med järntabletterna för jag mådde inge ...

Av Sandra Eklund - 1 november 2011 12:25


Efter att ha haft massa samandragningar/värkar i mage,rygg och underliv fick vi igår komma upp på en kontroll på förlossningen. Jag ville se om jag öppnats nå mera, men det hade jag ju självklart inte:/ Så det va bara att åka hem igen.. jag fick 2 ...

Av Sandra Eklund - 1 november 2011 12:09

        Magen växer så det knakar! Nu är den ännu större^^, ...

Presentation


Sandra heter jag och är 19 år, på denna blogg skriver jag om min graviditet och annat som händer i mitt liv!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards