Alla inlägg den 10 oktober 2011

Av Sandra Eklund - 10 oktober 2011 20:22

Mycket har hänt dem senaste dagarna så jag tänkte jag skulle uppdatera mig lite..

I onsdags kväll märkte (eller misstänkte) jag att slämproppen började lossna, jag hade även lite samandragningar men dem oroade mig inte eftersom jag haft samandragningar under nästan hela graviditeten och det ska ju vara helt normalt. Försökte sova men det gick inte så bra, sent på natten eller tidig torsdags morgon ringde jag till förlossningen. Jag fick en tid för rutinkontroll, när tiden började närma sig åkte jag och Jimmie in till förlossingen. Efter att ha väntat ett bra tag i väntrummet fick vi komma in i ett rum där dem satt på mig ett "CTG bälte". Maskinen höll koll på mina samandragningar/värkar och bebis hjärta. Efter ett tag kom barnmorskan in igen och kollade på CTG remsan, hon reagerade starkt när hon såg hur mycket värkar jag haft på ungefär en halvtimma. Jag kände ju av dem men det va inte så att jag led av dem, trodde inte det va så allvarligt. Men barnmorskan gick och pratade med en läkare, efter ett tag kom hon tillbaka och sa att läkaren ville göra en gynundersökning på mig. Det visade sig att jag hade lite vattenavgång och att min livmodertapp va alldeles för kort, bebis hade även vänt sig med huvudet neråt och låg jätte långt ner. Dem beslutade sig för att jag inte fick åka hem för bebis ville ut. Jag fick ett rum där jag fick ligga med "CTG bältet" på mig nästan hela tiden, Jimmie va kvar och stöttade mig<3

Jag har svårt att minnas allt för det va så mycket på en gång men försöker få med det mesta i alla fall.. Efter ett tag satt dem dropp på mig, ett dropp som skulle stoppa förlossningen. Dem gav mig även en kortison spruta som skulle utveckla bebis lungor snabbare ifall att han skulle komma ut. Dem tog blodprover och jag fick antibiotika. Jag hade värkar hela dagen, vissa kändes knappt för mig och vissa kändes mer. Men att ligga och ha värkar så länge tröttar verkligen ut en. Mamma kom till förlossningen sen också och då passade Jimmie på att åka till jobbet och berätta att han inte kunde komma dit på ett tag och hem och packa med sig saker till oss. På torsdags natten fick jag fruktansvärda värkar, jag hade så ont att jag skrek och grät. Det kändes som att hela ryggen skulle gå av och min ena höft gjorde också skit ont. Jag kunde inte slappna av alls, jag började skaka i hela kroppen och fick panik "Jag orkar inte mer" Sa jag till Jimmie flera gånger. Det kändes som att jag skulle dö! Jimmie va så himla duktig, han försökte lugna mig och tog djupa andetag så att jag kunde andas med honom. Men varje gång jag klarade av att andas lungt så blev värkarna starkare och då slutade jag andas igen och skakade ännu mer. Ringde på personalen men det tog evigheter innan en barnmorska kom in, när hon väl kom in undersökte hon mig och konstaterade att jag hade öppnat mig 1 cm. Efter ett tag lugnade sig värkarna och återgick till de mindre onda jag hade haft tidigare. Jag fick en lugnande tablett som skulle få mig slappna av och kunna sova, men ändå sov jag bara 4 timmar den natten på grund utav att personalen höll koll på mig och bebis hela tiden. Jag har verkligen jätte svårt att komma ihåg allt så jag kortar ner det, jag fick en till kortison spruta, massa antibiotika och dropp. Dem tog blodprover på mig och gjorde gynundersökningar + kollade CTG kurvan varje dag. Sen tog dem bort droppet eftersom det inte hjälpte mer. Jag låg uppe på bb ett tag där dem gav mig en spruta som skulle stoppa förlossningen men sen blev jag nerflyttad till förlossningen igen när jag fick mer värkar. Lördagen va för det mesta lugn, hade bara små samandragningar så vi fick spendera natten på bb, igår morse gjorde dem prover och allt igen och beslutade att låta oss åka hem eftersom värkarna avtagit. I morse va vi på en kontroll och inget nytt hade hänt, va fortfarande bara öppen 1 cm fast jag haft samandragningar hemma så vi åkte hem igen. Tycker värkarna har börjat komma tillbaka mer och mer så jag är lite orolig att det ska hända något.. Jag har så ont i ryggen och magen hela tiden också, magen är så spänd hela tiden så kan för det mesta inte gå helt rakt:/ Har en tid för kontroll på förlossningen på torsdag så får väll se om jag hinner komma tillbaka dit innan dess.. det är jobbigt att inte veta. Lillen verkar ju i alla fall inte vilja vara kvar där inne. Är rädd att jag ska få sånna där värkar igen för då kommer dem förmodligen försöka stoppa förlossningen igen, hade dem inte gett mig droppet i torsdags hade han varit ute nu sa läkarna. Men dem vill inte att han ska komma ut än för han mår så bra där inne så dem vill att han ska stanna kvar och utvecklas mer.. Jag vill också ha honom kvar där inne men jag vet inte om jag vill att dem ska stoppa det mer om jag får sånna där värkar igen för det kan väll inte heller vara så bra? Varken för mig eller bebis? Nu får det vara slutskrivet för idag för jag har jätte ont i ena handen och armen av alla sprutor och skit, Lägger upp lite bilder från förlossningen och bb i alla fall..

               

Presentation


Sandra heter jag och är 19 år, på denna blogg skriver jag om min graviditet och annat som händer i mitt liv!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards