Direktlänk till inlägg 21 juli 2011

Gravid vecka 22 (21+0)

Av Sandra Eklund - 21 juli 2011 00:21

I magen:

Fostrets fem sinnen utvecklas dagligen. Smaklökar har bildats på tungan och fostret har nu känsel. Fostret experimenterar med känseln genom att stryka sig över ansiktet och känna på olika kroppsdelar. Ögonlocken täcker hela ögonen. Lungblåsorna utvecklas men de är vattenfyllda hela tiden i magen. Vätskan pressas ut vid födseln. Om det är en flicka utvecklas slidan den här veckan. Bebisen väger nu

ca 510 gram och är ca 25 cm lång från huvud till stjärt.


Mamma:

Många känner att sexlusten ökar. När blodflödet ökar är det en del kvinnor som för första gången får orgasm eller multipla orgasmer. Många oroar sig för att barnet kan skadas av sex men det är väl skyddat där det flyter omkring i livmodern. Såvida din läkare inte har avrådit dig från sex så är det hälsosamt med sex under graviditeten. Ni kommer ofta varandra närmare och det stärker ert förhållande. Kanske ni måste börja vara lite kreativa med ställningarna eftersom magen lätt kan komma i vägen.

Hormonerna kan göra att ditt tandkött svullnar upp och det kan blöda. Bäckenlederna mjukas upp under graviditeten. Det sker för att utvidga bäckenet så att barnet kan komma ut vid förlossningen. När bäckenet mjukas upp blir det mer rörligt och ostadigt. Det gör att många kvinnor känner värk i korsryggen, bäckenet, i skinkorna eller värk från blygdbenet ut mot ljumskarna.

Du kan känna att din livmoder övar sig inför förlossningen genom oregelbundna sammandragningar som kallas Braxton Hicks kontraktioner. I Sverige brukar vi kalla dem förvärkar, falska värkar eller avstannade värkar. De känns längst upp i livmodern. De är inte farliga vare sig för fostret eller för dig. Om sammandragningarna skulle bli smärtsamma och du har fler än fyra per timme bör du kontakta sjukvården eftersom det då kan röra sig om en för tidig förlossning.


Egna anteckningar:


Jag har börjat kissa väldigt ofta nu, vissa gånger är jag kissnödig direkt jag rest mig upp från toanxD Antagligen för att lillen ligger och trycker mot urinblåsan väldigt mycket ibland. Samandragingar får jag fortfarande ibland, men dem gör inte lika ont längre, förmodligen för att jag inte blir rädd längre och slappnar av mer. Jag svettas som en gris hur lätt som helst och blir yr när det är varmt och kvavt ute. Brösten ömmar jätte mycket också, får ont av Bh ibland. Måste nog köpa större! Ja finns inte så mycket mer att skriva:D graviditeten rullar på som den ska:)Bilder på magen kommer imorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Eklund - 4 november 2011 12:55


Sovit jätte bra i natt, ändå är jag helt slut - skit trött! Och som vanligt så önskar jag bara att förlossningen ska starta.. men det gör den ju INTE. Barnmorskorna hade fel.. Jag kanske går hela tiden ut i alla fall? Vem vet..jag vet inte vad ...

Av Sandra Eklund - 4 november 2011 12:19

          Älskar dig så mycket lilla bebis, vi längtar efter dig<3<3 ...

Av Sandra Eklund - 1 november 2011 23:30


Det gick bra hos barnmorskan idag! Hon tog blodtryck, kände på magen och mätte den, tog blodprov och lyssna på bebis hjärta. Allt var normalt förutom att jag behöver mer järn igen, men jag tänker inte börja med järntabletterna för jag mådde inge ...

Av Sandra Eklund - 1 november 2011 12:25


Efter att ha haft massa samandragningar/värkar i mage,rygg och underliv fick vi igår komma upp på en kontroll på förlossningen. Jag ville se om jag öppnats nå mera, men det hade jag ju självklart inte:/ Så det va bara att åka hem igen.. jag fick 2 ...

Av Sandra Eklund - 1 november 2011 12:09

        Magen växer så det knakar! Nu är den ännu större^^, ...

Presentation


Sandra heter jag och är 19 år, på denna blogg skriver jag om min graviditet och annat som händer i mitt liv!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards