Alla inlägg den 29 juli 2011

Av Sandra Eklund - 29 juli 2011 11:35

Har ju glömt lägga upp detta, bättre sent än aldrig.


I magen:

Hudens pigment tillkommer och även om fostret ackumulerar kroppsfett så sitter huden löst, vilket ger fostret ett skrynkligt utseende. Det händer för att huden produceras snabbare än kroppsfettet. Fostret rör på fingrar, tår, ben och armar och det kan hända att kvinnan känner fosterrörelserna tydligt. Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulin behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler.

Om fostret föds nu finns det en liten chans att det överlever med kvalificerad experthjälp och chansen för överlevnad ökar nu för varje dag. Bebisen väger nu ca 600 gram och är ca 26 cm lång från huvud till stjärt.



 Mamma:

Ju närmare förlossningen du kommer desto svårare kan det bli att sova. Nattsömnen kan bli kort på grund av exempelvis täta urinträngningar, halsbränna och kramp i benen. Kanske ett varmt bad, en kopp örtte, lugnande musik eller en god bok kan hjälpa dig att somna lättare. En del läkare rekommenderar att kvinnan sover på sidan med en kudde mellan benen.

Tänk på att inte stressa eftersom det får din puls att öka. När din puls ökar så ökar också fostrets puls. Det kan märkas genom att barnet kan sparka. Prova avslappningsövningar eller vila för att lugna fostret.


Egna anteckningar:

Jag har hallsbränna nästan varje kväll, har svårt att sova. Växtvärk i magen varje morgon och brösten ömmar som bara den. Är trött jätte ofta säkert på grund av hur dåligt jag sover, kissar som en häst. Så fort jag rest mig upp från toan är jag kissnödig igen ofta. Finns inte så mycket mer att säga, bebis blir mer aktiv där inne ju mer veckorna går.

  

  

 

Av Sandra Eklund - 29 juli 2011 11:06

Hallå!

Detta hus är tamefan som en bastu. Nätterna här är hemska, i natt låg jag vaken hur länge som helst, svettades och skrek på hunden att va tyst, Soffi satt och ylade där nere som bara fan.Hon saknar pappas tjej. Hon skiter för det mesta totalt i vad man säger, hon lyssnar bara på Annika och pappa. Till slut skrek jag åt henne "HÅLL KÄFTEN!" Då slutade hon, det hjälpte inte att skrika "tyst". Började böla inatt för att jag inte fick upp fönstret först, det va hemskt varmt och jag fick panik! Jag får humörsvägningar som fan av det här, den här konstanta kvavheten och värmen och så en hund som inte lyssnar och som verkar självmordsbenägen! Jag mår piss av att knappt få någon sömn, jag har ont i huvudet och magen och är helt slut i hela kroppen och jätte trött. Jag vill inte vara här, jag bara längtar tills det blir söndag så vi får åka härifrån! Pappas tjej ringde förut och hon bara tjatar om att vi ska behandla Soffi som en bebis, men hon är ingen bebis, hon är en bortskämd hund som inte fått lära sig någonting som liten! Men visst, jag försöker göra som hon säger. Tycker Soffi lyssnar mer idag, hon kanske fick lite respekt när jag skrek håll käften åt henne inatt. Missuppfatta mig inte, jag gillar Soffi. Hon är jätte söt, men inatt hatade jag henne för att hon satt och yla och inte lyssna på oss. Tycker synd om min farbror också som har sitt sovrum på andra sidan väggen om pappas hall..

Funderar på om jag ska vila ett tag, jag mår inge bra alls. Längtar till Jimmie kommer hem från jobbet, skönt att det är fredag så att jag får ha han här resten utav tiden..

//Sandra Eklund

 

Presentation


Sandra heter jag och är 19 år, på denna blogg skriver jag om min graviditet och annat som händer i mitt liv!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards