Alla inlägg under juli 2011

Av Sandra Eklund - 2 juli 2011 22:15

Hallå!

Imorgon eller på måndag ska jag färga håret ljusbrunt:) Kanske lägger i lite slingor i efter också. Jag vill ha tillbaka min naturliga hårfärg så att jag slipper denna hemska utväxt och slipper färga hela tiden, desutom har jag hört att det kanske inte är så bra att blondera håret så mycket när man är gravid, så jag vill inte färga bort en utväxt jämt ifall det skulle skada bebis. Det finns inga vetenskapliga bevis på att det faktiskt kan skada barnet, men vill ändå vara på den säkra sidan :)

//Sandra Eklund

 

Av Sandra Eklund - 2 juli 2011 21:43

Bebisen

I vecka 18 är din bebis 13 till 14 cm lång från huvud till stjärt och tack vare de nu ökande fettdepåerna väger den omkring 230 gram. Den hitintills snabba tillväxten kommer nu att sakta ned något till ett något lugnare tempo.

Det finns fortfarande plats i livmodern och din bebis kommer att vara aktiv under perioder då den kan sparka eller till och med göra kullerbyttor! Runt den här tiden blir kan bebisen också börja känna av alltmer intryck från världen utanför magen och gör sin närvaro känd genom sparkar och slag. Benen genom vilka ljuden passerar till innerörat har förkalkats och hårdnat, och de nervbanor som tar emot och processar signaler från hörselcellerna utvecklas, vilket innebär att bebisen nu kan höra.

Allteftersom graviditeten fortlöper kommer bebisen att vänja sig vid återkommande ljud, så som dina hjärtslag, röster, blodet som strömmar genom navelsträngen och andra vardagliga ljud. Den kan också bli skrämd av höga, plötsliga ljud.

Du

Livmodern har fortsatt att växa upp i din mage. Om du mäter så kan du känna den ungefär på två fingrars bredd under naveln. Din livmoder är vid det här laget ungefär lika stor som en Nätmelon.


Egna anteckingar

 

Magen har börjat växa lite mer nu tror jag:) Bebis blir bara starkare och starkare hela tiden, han har börjat sparkat riktigt hårt nu och jag är förvånad över att han redan är så stark:) När jag inte är yr på grund utav mitt låga blodtryck så mår jag toppen:) Har lite växtvärk och samandragningar ibland bara med det är ju helt normalt:) Tiden går så otroligt fort och jag längtar bara mer och mer efter min lilla pojke:)

     

Presentation


Sandra heter jag och är 19 år, på denna blogg skriver jag om min graviditet och annat som händer i mitt liv!

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards